اهداف آموزشی در طرح درس
یکی از وظایف اصلی مدرسین، تهیه طرح درس یا طرح آموزش می باشد. از موارد مهم و اصلی در تهیه طرح آموزش، نوشتن اهداف آموزشی می باشد.
اهداف آموزشی چیست؟
اهداف آموزشی همان نتایجی است که انتظار داریم با برگزاری دوره آموزشی محقق گردد که شامل هدف . کلی و اهداف رفتاری دوره آموزشی می باشد
هدف کلی چیست؟
هدف کلی ، نتیجه کلی و نهایی از برگزاری دوره آموزشی می باشد که بهتر است هدف کلی را با یکی از عبارت های آشنایی ، توانایی یا تسلط شروع کنیم.
مثال:
عنوان دوره : تشریح الزامات سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001: 2015
هدف کلی دوره یکی از موارد زیر می تواند باشد:
ISO 9001:2015 آشنایی با الزامات سیستم مدیریت کیفیت
ISO 9001:2015 توانایی پیاده سازی الزامات سیستم مدیریت کیفیت
ISO 9001:2015 در پیاده سازی الزامات سیستم مدیریت کیفیت تسلط فراگیران
هرچه از آشنایی به سمت تسلط می رویم سطح دوره سخت تر شده و می بایست روش تدریس از سخنرانی به سمت کارگاهی و کاربردی پیش رود تا فراگیران بتوانند الزامات را پیاده سازی نمایند.
اهداف رفتاری چیست ؟
اهداف رفتاری همان تغییراتی است که انتظار می رود در پایان هر دوره آموزشی در رفتار فراگیران ظاهر شود.این اهداف می بایست بطور واضح بیان گردد
مثال : انتظار می رود در پایان دوره حسابداری فراگیر بتواند یک تراز مالی تهیه کند.
اهداف رفتاری در 3 حیطه دانش ، مهارت و نگرش مطرح می باشند.
مقالات مفید دیگر : استانداردهای آموزشی مهم در آموزش های سازمانی و نیروی انسانی متخصص و ماهر
دانش : مجموعه اطلاعات و تئوری های یک دوره آموزشی را شامل می گردد – مثال: آشنایی با استانداردهای حسابداری
مهارت : پیاده سازی دانش در عمل می باشد و مجموعه توانمندی های انجام کار را شامل می گردد. مثال : توانایی تهیه تراز مالی
نگرش : طرز فکر، تمایلات و باورها نسبت به انجام کار را شامل می گردد.- مثال : اهمیت و حساسیت رازداری در حسابداری – دقت لازم در تهیه تراز مالی سال بدون اشبتاه
مثال:
عنوان دوره : روش و فنون تدریس (آموزش مدرسین) Train The Trainer
اهداف رفتاری شامل کلیه انتظاراتی است که فراگیر می بایست در این دوره آموزشی به آن دست یابد که بشرح زیر می باشد:
- تعاریف مختصري از یادگیری ، تدریس و آموزش را بیان کند .
- حداقل 5 عامل تاثير گذار بر يادگيري را نام ببرد.
- 7 اصل يادگيري در بزرگسالان را نام ببرد.
- تعاريف مختصري از تدريس و يادگيري ارائه نموده و رابطه آن ها را بيان كند.
- مدل عمومي تدريس را ترسيم نمايد.
- حیطه های اهداف آموزشی را نام ببرید .
- هدف رفتاري را شناخته و بتواند متناسب با دوره آموزشي تبيين نمايد.
- با طرح درس آشنا شده بتواند یک طرح درس بنویسد .
- انواع روش های تدریس معمول در كلاس هاي درس را نام ببرد و راجع به هرکدام توضیح مختصری ارائه کند .
- انواع روشهای ارتباطی بین مدرس و فراگیر را بداند و نام ببرد.
- با زبان بدن ( ( Body Language آشنا شده و مفهوم هر حرکت بدنی را تشخیص دهد .
- انواع شخصیت های مدرسین را در برخورد با فراگيران نام ببرید .
- انواع چالشهای مدرسین را در کلاس درس بيان كند .
- انواع ارزیابی آموزشی را نام برده و استفاده مطلوب هرکدام را در کلاس درس تشخیص دهد .
- با انواع آزمون و نكات مهم در طراحي سوالات چند گزينه اي آشنا شود.
- مهارت هاي مدرس در تدريس را بيان نمايد.
- خصوصيات يك مدرس اثربخش را بشناسد.
- در پایان دوره بتواند یک برنامه عمل تهیه نماید.
بدون نظر