جستجو

post

روش تدریس آزمایشی

روش تدریس آزمایشی

بیش از یک قرن است که از این روش تدریس در آموزش دروس علوم ، فیزیک و شیمی استفاده می شده است. لیکن با توسعه آن به سایر آموزش ها نیز راه یافته است. به این اسم مشهور شده است زیراکه در محیط های آزمایشگاهی  کاربرد داشته و فراگیران در این محیط ،روش انجام کار را به صورت عملی یاد می گیرند. در آموزش های سازمانی به آن تدریس عملی  هم گفته می شود.

در این روش ، فراگیران با استفاده از وسائل ، مواد و تجهیزات خاص درباره موضوعی خاص با هدایت و راهنمایی مدرس کسب تجربه در محیط آموزش می کنند.

مدرس در ابتدا با روش سخنرانی ، توضیحاتی را در خصوص موضوع آموزشی بشرح روش انجام ، محاسن و مزایا و خطرات کار به فراگیران ارائه می دهد.

بعد از توضیحات شفاهی ، مدرس با همکاری فراگیران کار عملی را انجام داده و در بهترین شرایط ، فراگیران در محیطی آزمایشگاهی و زیر نظر مدرس شروع به انجام کار مورد نظر می کنند.

لزوما برای انجام این روش به محیط آزمایشگاهی نیازی نیست و لی می بایست تجهیزات مورد نظر در داخل یا خارج از کلاس آموزشی آماده باشد.

فرض کنید قرار است جنبه های عملی کار با خاموش کننده دستی به فراگیران دوره آموزشی اطفاء حریق مقدماتی آموزش داده شود. مراحل کار اینچنین خواهد بود:

  • مدرس توضیحاتی را در خصوص انواع خاموش کننده ها و به ویژه خاموش کننده های دستی در کلاس درس به فراگیران ارائه می کند.
  • مدرس با تکرار و پرسش و پاسخ از فراگیران در خصوص خاموش کننده های دستی سعی می کند تا درک موضوع را تسهیل کند.
  • فراگیران به آزمایشگاه یا به محیطی خارج از کلاس هدایت خواهند شد.
  • مدرس با نشان دادن خاموش کننده دستی مجددا طرز کاربرد آنرا تکرار می کند.
  • مدرس حریق کوچکی برپا کرده و با استفاده از خاموش کننده دستی نسبت به اطفای حریق آن اقدام می کند.
  • فراگیران به صورت داوطلب یا الزاما تمامی فراگیران نیزاین کار را انجام خواهند داد.

 

همانطور که مشخص است ، هدف ، انجام کار عملی در محیطی آموزشی و زیر نظر مدرس مجرب می باشد.

مقالات مفید دیگر : روش تدریس نمایشی (ایفای نقش) و روش تدریس (سخنرانی)

مزایای روش تدریس آزمایشی:

  • انجام کار به صورت عملی در محیط آزمایشگاهی و آموزشی
  • بکار بردن اشیاء حقیقی و واقعی در آموزش و تدریس
  • آموزش عینی و تسهیل در یادگیری
  • تمرین آزمایشی کار قبل از قرار گرفتن در محیط واقعی
  • تقویت اعتماد به نفس فراگیران در انجام واقعی کار بعد از آموزش
  • آشنایی با خطرات احتمالی کار و جلوگیری از تکرار آن در عمل
  • جلوگیری از وارد شدن صدمات احتمالی به منابع و تجهیزات ناشی از عدم تجربه  و تمرین کار

معایب روش تدریس  آزمایشی:

– در کلاس های پرجمعیت کارایی کمتری خواهد داشت.

– نیاز به تجهیزات خاص جهت عملی کردن آموزش در بعضی موارد دارد.

– وقت گیر است.

– مدرس باید مهارت بالایی جهت اجرای آن داشته باشد.

ترجمه و تالیف : سرای مدرس
منابع:

  • کتاب روش ها و فنون تدریس – دکتر منوچهر وکیلیان – انتشارات دانشگاه پیام نور 1388
  • https://www.researchgate.net

بدون نظر

نظر خود را وارد کنید.

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.