جستجو

post

روش تدریس (بحث گروهی)

روش تدریس (بحث گروهی)

در ادامه معرفی انواع روش های تدریس، در این نوشته قصد داریم درخصوص روش تدریس بحث گروهی مطالبی را ارائه کنیم و شما را با معایب و مزایای این روش آشنا کنیم. همانطور که از نام این روش مشخص می باشد، مدرس درحین تدریس با انجام بحث گروهی سعی می کند با روشی تعاملی ، فراگیران را ضمن درگیر کردن در فعالیت های آموزشی ، تدریس را به طور اثربخش تری انجام نماید. این روش نیز از روش های سنتی در تدریس می باشد و برخلاف روش سخنرانی که یکطرفه می باشد، فراگیر نقش داشته و دانش و تجربیات خود را بر اساس موضوعات تعیین شده برای گروه به اشتراک می گذارد و این روش برای حل یک مساله و دستیابی به نتایج قابل قبول بسیار مفید می باشد.

این روش می تواند در کنار روش سخنرانی به غنای مطالب بیفزاید و کاربرد بالایی نیز در آموزش های سازمانی دارد زیراکه در این آموزش ها فراگیران دارای دانش و مهارت های گوناگونی بوده و این به عمق بیشتر یادگیری کمک شایانی می کند.

این روش دارای ویژگی های زیر می باشد:

1- مدرس با هماهنگی گروه ها و علاقمندی ایشان ، موضوع را انتخاب می کند.
2- موضوعات سنجیده و بر اساس اهداف رفتاری آموزش طرح و انتخاب می گردد.
3- فراگیران به گروه های کوچک تقسیم می شوند.
4- فراگیران در امر تدریس شرکت فعال خواهند داشت و منفعل نیستند.
5- فراگیران مسئول یادگیری یکدیگر در گروه خود می باشند.
6- یک سرگروه برای سازماندهی مطالب در هر گروه انتخاب می شود.
7- گفتگویی سنجیده و منظم درباره موضوعی خاص در گروه ها انجام می شود.
8- برای کلاس های 6 الی 25 نفره مناسب می باشد.
9- با نظارت مدرس،تمامی فراگیران می بایست در بحث گروهی مشارکت داشته باشند.
10- مدرس به صورت مستقیم مطالب را ارئه نمی کند.
11- مدرس برای فراگیران نقش راهنما داشته و مباحث گروهی را به سمت درست آن رهنمون می کند.
12- مدت زمان مشخصی برای بحث گروهی مشخص می شود.

مقالات مفید دیگر : روش تدریس (پرسش و پاسخ) و  روش تدریس (سخنرانی)

وظایف فراگیران در بحث گروهی :

به جهت انجام صحیح بحث گروهی، فراگیران وظایفی خواهند داشت و می بایست مواردی را بشرح زیر رعایت نمایند:
1- درباره موضوع فکر و مطالعه می کنند.
2- عقاید و تجربیات خود را مطرح می کنند.
3- بادقت به مباحث گوش می دهند.
4- بایکدیگر خصوصی صحبت نمی کنند.
5- انتظار نداشته باشند که نظر آن ها حتما پذیرفته شود.
6- درصورت بی توجهی عضوی، از آن بخواهند موضوع را توضیح دهد.
7- نظر و پیشنهاد خود را واضح بیان می کنند.
8- پس از پایان بحث تصمیم گیری می کنند.
9- به سر گروه در جهت هدایت مباحث احترام بگذارند.

مزایای روش تدریس بحث گروهی:

– تقویت همکاری گروهی و افزایش انگیزه فراگیران جهت شرکت درفعالیت های کلاسی
– شرکت افراد خجالتی در مباحث
– ارزیابی نفرات از خود در مباحث گروهی
– تقویت اعتماد به نفس و حس انتقاد پذیری
– افزایش قدرت رهبری و مدیریت در فراگیران
– تقویت قدرت استدلال و اندیشه در فراگیران
– افزایش حس دوستی و ارتباط بین فراگیران
معایب روش تدریس پرسش و پاسخ:
– در کلاس های پرجمعیت کارایی کمتری خواهد داشت.
– تخصیص وقت بالا به این روش
– مدرس باید مهارت بالایی جهت کنترل کلاس و طرح سوالات مرتبط داشته باشد.

ترجمه و تالیف : سرای مدرس
منابع:

– www.studylecturenotes.com
– کتاب برنامه درسی و آموزش – ترجمه دکتر داریوش نوروزی و اکبر صالحی – انتشارات دانشگاه آزاد 1381

بدون نظر

نظر خود را وارد کنید.

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.