روش تدریس (بحث گروهی)
در ادامه معرفی انواع روش های تدریس، در این نوشته قصد داریم درخصوص روش تدریس بحث گروهی مطالبی را ارائه کنیم و شما را با معایب و مزایای این روش آشنا کنیم. همانطور که از نام این روش مشخص می باشد، مدرس درحین تدریس با انجام بحث گروهی سعی می کند با روشی تعاملی ، فراگیران را ضمن درگیر کردن در فعالیت های آموزشی ، تدریس را به طور اثربخش تری انجام نماید. این روش نیز از روش های سنتی در تدریس می باشد و برخلاف روش سخنرانی که یکطرفه می باشد، فراگیر نقش داشته و دانش و تجربیات خود را بر اساس موضوعات تعیین شده برای گروه به اشتراک می گذارد و این روش برای حل یک مساله و دستیابی به نتایج قابل قبول بسیار مفید می باشد.
این روش می تواند در کنار روش سخنرانی به غنای مطالب بیفزاید و کاربرد بالایی نیز در آموزش های سازمانی دارد زیراکه در این آموزش ها فراگیران دارای دانش و مهارت های گوناگونی بوده و این به عمق بیشتر یادگیری کمک شایانی می کند.
این روش دارای ویژگی های زیر می باشد:
1- مدرس با هماهنگی گروه ها و علاقمندی ایشان ، موضوع را انتخاب می کند.
2- موضوعات سنجیده و بر اساس اهداف رفتاری آموزش طرح و انتخاب می گردد.
3- فراگیران به گروه های کوچک تقسیم می شوند.
4- فراگیران در امر تدریس شرکت فعال خواهند داشت و منفعل نیستند.
5- فراگیران مسئول یادگیری یکدیگر در گروه خود می باشند.
6- یک سرگروه برای سازماندهی مطالب در هر گروه انتخاب می شود.
7- گفتگویی سنجیده و منظم درباره موضوعی خاص در گروه ها انجام می شود.
8- برای کلاس های 6 الی 25 نفره مناسب می باشد.
9- با نظارت مدرس،تمامی فراگیران می بایست در بحث گروهی مشارکت داشته باشند.
10- مدرس به صورت مستقیم مطالب را ارئه نمی کند.
11- مدرس برای فراگیران نقش راهنما داشته و مباحث گروهی را به سمت درست آن رهنمون می کند.
12- مدت زمان مشخصی برای بحث گروهی مشخص می شود.
مقالات مفید دیگر : روش تدریس (پرسش و پاسخ) و روش تدریس (سخنرانی)
وظایف فراگیران در بحث گروهی :
به جهت انجام صحیح بحث گروهی، فراگیران وظایفی خواهند داشت و می بایست مواردی را بشرح زیر رعایت نمایند:
1- درباره موضوع فکر و مطالعه می کنند.
2- عقاید و تجربیات خود را مطرح می کنند.
3- بادقت به مباحث گوش می دهند.
4- بایکدیگر خصوصی صحبت نمی کنند.
5- انتظار نداشته باشند که نظر آن ها حتما پذیرفته شود.
6- درصورت بی توجهی عضوی، از آن بخواهند موضوع را توضیح دهد.
7- نظر و پیشنهاد خود را واضح بیان می کنند.
8- پس از پایان بحث تصمیم گیری می کنند.
9- به سر گروه در جهت هدایت مباحث احترام بگذارند.
مزایای روش تدریس بحث گروهی:
– تقویت همکاری گروهی و افزایش انگیزه فراگیران جهت شرکت درفعالیت های کلاسی
– شرکت افراد خجالتی در مباحث
– ارزیابی نفرات از خود در مباحث گروهی
– تقویت اعتماد به نفس و حس انتقاد پذیری
– افزایش قدرت رهبری و مدیریت در فراگیران
– تقویت قدرت استدلال و اندیشه در فراگیران
– افزایش حس دوستی و ارتباط بین فراگیران
معایب روش تدریس پرسش و پاسخ:
– در کلاس های پرجمعیت کارایی کمتری خواهد داشت.
– تخصیص وقت بالا به این روش
– مدرس باید مهارت بالایی جهت کنترل کلاس و طرح سوالات مرتبط داشته باشد.
ترجمه و تالیف : سرای مدرس
منابع:
– www.studylecturenotes.com | – کتاب برنامه درسی و آموزش – ترجمه دکتر داریوش نوروزی و اکبر صالحی – انتشارات دانشگاه آزاد 1381
[…] مفید دیگر : روش تدریس (بحث گروهی) و روش تدریس […]