جستجو

post

روش تدریس (سخنرانی)

روش تدریس (سخنرانی)

سخنرانی برگرفته از سخن می باشد و سخن گفتن، عملی است که توسط سخنور برای به زبان آوردن عقیده،نظر،احساس یا واقعیت انجام می شود. قطعا سخن  گفتن از مهمترین عوامل در برقراری ارتباط به شمار می رود. و برای انجام هرکاری داشتن مهارت در سخن گفتن و سنجیده گفتن مهم است. لیکن ما قصد نداریم در این نوشته به مهارت و آداب سخن گفتن و سخنرانی بپردازیم ، بلکه قصد داریم  سخنرانی را به عنوان یکی از روش ها ی تدریس معرفی کرده و با معایب و مزایای آن آشنا شویم.

سخنرانی از دیر باز توسط آموزشگران استفاده می شده و برای انتقال اطلاعات و محتوای آموزشی به فراگیر به عنوان اولین روش های تدریس بوده است.

این روش رایج ترین شیوه تدریس می باشد که در آن مدرس/استاد به عنوان ارسال کننده پیام و فراگیر نقش گیرنده پیام را دارد.این روش دارای خصوصیات زیر می باشد:

  • مفاهیم و موضوعات آموزشی به صورت شفاهی و از طرف مدرس ارائه می گردد.
  • یادداشت برداری توسط فراگیران انجام می شود.
  • انتقال پیام یکطرفه بوده و از سمت مدرس به فراگیر می باشد.
  • جهت ارتباط دادن موضوعات جدید به گذشته استفاده می شود.
  • برای ارائه خلاصه و جمع بندی درس استفاده می شود.
  • در سخنرانی، گفتار مهمترین وسیله محسوب می گردد ولی بهره گیری از زبان بدن حین سخنرانی به غنای ارائه مطالب می افزاید.
  • مدرس بصورت مستقیم مطالب را ارائه می کند.
  • برای توضیح در خصوص مطلب یا ابزار و وسایل کاربرد دارد.
  • به هنگام شروع درس در کلاس و برای ایجاد آمادگی ذهنی فراگیران با ارائه طرح کلی از درس و سرفصل هایی که قرار است طی دوره آموزشی گفته شود کاربرد دارد.

مطالعه کنید: روش تدریس -بخش اول و دوره آموزش مدرسین
مزایای روش تدریس سخنرانی:

  • صرفه جویی در وقت
  • استفاده از بیان روشن مدرس
  • تکمیل مطالب درس
  • توضیح مطالب پیچیده
  • استفاده از تجارب شخصی مدرس
  • قابل اجرا در کلاس های پرجمعیت

معایب روش تدریس سخنرانی:

– غیرفعال بودن فراگیر
– یکسویه بودن تدریس
– متکلم وحده بودن مدرس
– شناخته نشدن نقاط ضعف فراگیر

ویژگی های اصلی یک سخنران خوب در آموزش های سازمانی  بشرح زیر می باشد:

  • مطالب را با توالی و نظم مشخص ارائه می کند.
  • مطالب را قابل فهم و معنادار ارائه می کند.
  • موضوع را به اندازه کافی پوشش می دهدلیکن از زیاده گویی می پرهیزد.
  • برخورداری از دانش تخصصی را در ارائه خود نشان می دهد.
  • سرعت سخنرانی را رعایت می کند.
  • از تجربیات کاری خود متناسب با موضوع آموزشی صحبت می کند. وبا این عمل کاربرد تئوریات گفته شده را در عمل بیان می کند.
  • مواردی را که نمی توان به راحتی از کتاب های درسی متوجه شد ارائه کرده و تشریح می کند.
  • با شور و اشتیاق سخن می گوید .
  • در ابتدای سخنرانی، با گفتن موضوعی، کنجکاوی در شنوندگان را جهت جلب توجه ایشان ایجاد می کند.

10- از زبان بدن به نحو مقتضی در سخنرانی استفاده می کند.

 

ترجمه و تالیف : سرای مدرس

منابع:

  • https://faculty.londondeanery.ac.uk
  • کتاب روش ها و فنون تدریس دکتر منوچهر وکیلیان- انتشارات دانشگاه پیام نور
  • کتاب مهارت سخن گفتن و سخنرانی –خسرو امیر حسینی – انتشارات گلپا

بدون نظر

نظر خود را وارد کنید.

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.