روش تدریس (سخنرانی)
سخنرانی برگرفته از سخن می باشد و سخن گفتن، عملی است که توسط سخنور برای به زبان آوردن عقیده،نظر،احساس یا واقعیت انجام می شود. قطعا سخن گفتن از مهمترین عوامل در برقراری ارتباط به شمار می رود. و برای انجام هرکاری داشتن مهارت در سخن گفتن و سنجیده گفتن مهم است. لیکن ما قصد نداریم در این نوشته به مهارت و آداب سخن گفتن و سخنرانی بپردازیم ، بلکه قصد داریم سخنرانی را به عنوان یکی از روش ها ی تدریس معرفی کرده و با معایب و مزایای آن آشنا شویم.
سخنرانی از دیر باز توسط آموزشگران استفاده می شده و برای انتقال اطلاعات و محتوای آموزشی به فراگیر به عنوان اولین روش های تدریس بوده است.
این روش رایج ترین شیوه تدریس می باشد که در آن مدرس/استاد به عنوان ارسال کننده پیام و فراگیر نقش گیرنده پیام را دارد.این روش دارای خصوصیات زیر می باشد:
- مفاهیم و موضوعات آموزشی به صورت شفاهی و از طرف مدرس ارائه می گردد.
- یادداشت برداری توسط فراگیران انجام می شود.
- انتقال پیام یکطرفه بوده و از سمت مدرس به فراگیر می باشد.
- جهت ارتباط دادن موضوعات جدید به گذشته استفاده می شود.
- برای ارائه خلاصه و جمع بندی درس استفاده می شود.
- در سخنرانی، گفتار مهمترین وسیله محسوب می گردد ولی بهره گیری از زبان بدن حین سخنرانی به غنای ارائه مطالب می افزاید.
- مدرس بصورت مستقیم مطالب را ارائه می کند.
- برای توضیح در خصوص مطلب یا ابزار و وسایل کاربرد دارد.
- به هنگام شروع درس در کلاس و برای ایجاد آمادگی ذهنی فراگیران با ارائه طرح کلی از درس و سرفصل هایی که قرار است طی دوره آموزشی گفته شود کاربرد دارد.
مطالعه کنید: روش تدریس -بخش اول و دوره آموزش مدرسین
مزایای روش تدریس سخنرانی:
- صرفه جویی در وقت
- استفاده از بیان روشن مدرس
- تکمیل مطالب درس
- توضیح مطالب پیچیده
- استفاده از تجارب شخصی مدرس
- قابل اجرا در کلاس های پرجمعیت
معایب روش تدریس سخنرانی:
– غیرفعال بودن فراگیر
– یکسویه بودن تدریس
– متکلم وحده بودن مدرس
– شناخته نشدن نقاط ضعف فراگیر
ویژگی های اصلی یک سخنران خوب در آموزش های سازمانی بشرح زیر می باشد:
- مطالب را با توالی و نظم مشخص ارائه می کند.
- مطالب را قابل فهم و معنادار ارائه می کند.
- موضوع را به اندازه کافی پوشش می دهدلیکن از زیاده گویی می پرهیزد.
- برخورداری از دانش تخصصی را در ارائه خود نشان می دهد.
- سرعت سخنرانی را رعایت می کند.
- از تجربیات کاری خود متناسب با موضوع آموزشی صحبت می کند. وبا این عمل کاربرد تئوریات گفته شده را در عمل بیان می کند.
- مواردی را که نمی توان به راحتی از کتاب های درسی متوجه شد ارائه کرده و تشریح می کند.
- با شور و اشتیاق سخن می گوید .
- در ابتدای سخنرانی، با گفتن موضوعی، کنجکاوی در شنوندگان را جهت جلب توجه ایشان ایجاد می کند.
10- از زبان بدن به نحو مقتضی در سخنرانی استفاده می کند.
ترجمه و تالیف : سرای مدرس
منابع:
- https://faculty.londondeanery.ac.uk
- کتاب روش ها و فنون تدریس دکتر منوچهر وکیلیان- انتشارات دانشگاه پیام نور
- کتاب مهارت سخن گفتن و سخنرانی –خسرو امیر حسینی – انتشارات گلپا
[…] مقالات مفید دیگر : روش تدریس نمایشی (ایفای نقش) و روش تدریس (سخنرانی) […]
[…] مقالات مفید دیگر : روش تدریس (بحث گروهی) و روش تدریس (سخنرانی) […]
[…] مقالات مفید دیگر : روش تدریس نمایشی (ایفای نقش) و روش تدریس (سخنرانی) […]
[…] مقالات مفید دیگر : روش تدریس (پرسش و پاسخ) و روش تدریس (سخنرانی) […]