جستجو

post

روش تدریس (پرسش و پاسخ)

روش تدریس (پرسش و پاسخ)

در ادامه معرفی انواع روش های تدریس، در این نوشته قصد داریم درخصوص روش تدریس پرسش و پاسخ توضیحاتی مختصر ارائه کنیم و شما را با معایب و مزایای این روش آشنا کنیم. همانطور که از اسم این روش مشخص می باشد، مدرس درحین تدریس با انجام پرسش و پاسخ سعی می کند با روشی تعاملی موضوعات آموزشی را به فراگیران ارائه نماید.

روش پرسش و پاسخ از روش های سنتی در تدریس می باشد و به روش سقراطی نیز معروف است زیرا به اعتقاد سقراط دانش در طبیعت افراد وجود دارد و مدرس/استاد/معلم با مساعد ساختن زمینه لازم و ترغیب فراگیران به اندیشیدن ، ایشان را به سمت یادگیری و درک دانش لازم سوق می دهد.
برخلاف روش سخنرانی که بیشتر یکطرفه بوده و فراگیر بیشتر شنونده می باشد ولی در این روش فراگیر نیز بطور مستقیم در مباحث آموزشی تعامل لازم را ایفا خواهد کرد.
این روش می تواند در کنار روش سخنرانی به غنای مطالب بیفزاید و مدرس می تواند در کنار سخنرانی با بهره گیری از پرسش و پاسخ علاوه بر تکرار مطالب در کلاس، عمق یادگیری را بیشتر کند. لیکن به مهارت بالای مدرس در کنترل کلاس و طرح سوالات مرتبط دارد.
این روش کاربرد بالایی در آموزش های سازمانی دارد زیراکه اهداف این آموزش ها یادگیری و درک کامل فراگیر می باشد .

این روش دارای ویژگی های زیر می باشد:

1- مدرس پرسش کرده و فراگیر را وادار به فکر کردن و پاسخ دادن می کند.
2- با کوشش های فراگیر، ایشان از از مجهول به معلوم سوق می یابد.
3- انتقال پیام یکطرفه نخواهد بود و تعامل بین فراگیر و مدرس وجود دارد.
4- با حمایت مدرس،تمامی فراگیران می توانند در پرسش و پاسخ مشارکت داشته باشند.
5- برای تاکید روی موضوعات آموزشی و تکرار مطالب مهم کاربرد دارد.
6- سوالات سنجیده و براساس اهداف رفتاری آموزش طرح می گردد.
7- مدرس به صورت مستقیم مطالب را ارئه نمی کند.
8- مدرس با انجام پرسش های مکرر، سعی می کند که فراگیران بجای فرو رفتن در خود و افکار خود (رویایی شدن) به موضوعات درسی توجه بیشتری داشته باشند.
9- سوالاتی که مدرس مطرح می کند نباید فقط پاسخ بلی و خیر داشته باشد بلکه سوالات باید فراگیر را به فکر کردن جهت پاسخدهی ترغیب کند.
10-اگر فراگیری پاسخ را بطور کامل ارائه نداد، در این صورت مدرس از فراگیر دیگر می خواهد که جواب را کامل کند.
11- مدرس برای فراگیران نقش راهنما داشته و جواب ها را به سمت پاسخ های صحیح، معتبر و به روز رهنمون می کند.
12- مدرس وضعیت پرسش و پاسخ و تعامل فراگیران را مدیریت می کند.
13-در سنجش معلومات اولیه و پیش آزمون کاربرد فراوانی دارد.
14- در آزمون پایانی و نمره دهی ، مدرس می تواند از این روش استفاده کند.

مزایای روش تدریس پرسش و پاسخ:

– ایجاد حس اعتماد به نفس در فراگیران
– مشارکت فراگیران و مخصوصا فراگیران کم حرف و خجالتی در فرآیند تدریس
– یادگیری بهتر با تکرار مطالب و اندیشیدن روی موضوعات آموزشی
– ایجاد علاقه و گسترش تفکر خلاق
– تمرکز بیشتر فراگیر به درس
– در تمامی تدریس ها ،مدرس می تواند از آن استفاده کند.
معایب روش تدریس پرسش و پاسخ:
– در کلاس های پرجمعیت کارایی کمتری خواهد داشت.
– تخصیص وقت بالا به این روش
– مدرس باید مهارت بالایی جهت کنترل کلاس و طرح سوالات مرتبط داشته باشد.
– به حاشیه رفتن در صورت عدم تمرکز روی پاسخ صحیح
در مجموع می توان گفت که مدرس می تواند از این روش تدریس به عنوان مکمل با سایر روش های تدریس دیگر استفاده نماید ولی ضرورت دارد تا قبل از کلاس سوالات مرتبط را آماده نماید.

ترجمه و تالیف : سرای مدرس

منابع:

– www.preservearticles.com
– www.studylecturenotes.com
– کتاب روش ها و فنون تدریس دکتر منوچهر وکیلیان- انتشارات دانشگاه پیام نور
– کتاب برنامه درسی و آموزش – ترجمه دکتر داریوش نوروزی و اکبر صالحی – انتشارات دانشگاه آزاد

بدون نظر

نظر خود را وارد کنید.

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.