جستجو

post

روش تدریس گردش علمی

روش تدریس گردش علمی

یکی از روش های تدریس که از دیرباز در آموزش و پرورش و امروزه در آموزش های سازمانی استفاده می شود روش تدریس گردش علمی است که در آموزش های سازمانی با عناوین متعددی مثل تورهای یادگیری یا سایت گردی و … شناخته می شود.

مدرس در این روش برای تفهیم مطالب آموزشی یک تور یا گردشی را درخارج از کلاس بر اساس اهداف آموزشی با هماهنگی واحد آموزش سازمان هماهنگی و طراحی می کند که فراگیران بعد از طی آموزش های مرتبط در کلاس و جهت درک بهتر از مطالب آموخته ، فرآیند انجام کار را مشاهده خواهند کرد.
فرض کنید کلاس آموزشی در خصوص آشنایی با کاربرد HSE در کارخانجات برگزار می گردد و بعد از آموزش، فراگیران با حضور در محل کارخانه ای ، مراحل کاربردی HSE و اجرای الزامات آن در یک کارخانه را مشاهده کرده و مدرس هم توضیحات لازم را دراین خصوص به فراگیران ارائه می کند و سوالات احتمالی را پاسخگو خواهد بود.
باتوجه به اینکه این روش بر مشاهده و درک مستقیم فرآیند کار استوار می باشد از اثربخشی بالایی در جهت یادگیری موضوعات آموزشی برخوردار می باشد.
اکثر بازدیدهایی که کارکنان در قالب آموزش های سازمانی از سازمان های دیگر انجام می دهند و باعناوینی مثل سایت ویزیت و بازدید علمی و … نام دارد با بهره گیری از این روش تدریس می تواند کارایی بالاتری داشته و نتایج بهتری را برای سازمان بازدیدکننده ایجاد نماید.

این روش دارای ویژگی های زیر می باشد:

1- مدرس بر اساس اهداف آموزشی و منابع در دسترس ، موضوع را انتخاب می کند.
2- کاربرد آموزش های سازمانی در کار به صورت عملی درک می شود.
3- فراگیران اعتماد به نفس بیشتری در پیاده سازی آموزش ها در محل کار کسب خواهند کرد.
4- با مشاهده روند کار ، سوالات احتمالی مطرح و نرخ یادگیری بیشتر می شود.
5- برقراری ارتباط موثر فراگیران با دست اندرکاران محل بازدید به جهت بهره گیری از تجربیات ایشان به صورت مستقیم در پیاده سازی موضوع در محل کار خود.
6- ارایه گزارش توسط فراگیران بعد از بازدید و گردش علمی

مقالات مفید دیگر : روش تدریس نمایشی (ایفای نقش) و  روش تدریس (سخنرانی)

مزایای روش تدریس گردش علمی:

– درک واقعی کار حین عمل
– آموزش عینی و تسهیل در یادگیری
– تقویت اعتماد به نفس
– برای آموزش مهارت بسیار مفید می باشد.
چالش های روش تدریس گردش علمی:
– در کلاس های پرجمعیت کارایی کمتری خواهد داشت.
– مدرس باید مهارت لازم را داشته باشد.
– تخصیص وقت بالا به این روش
– بستگی به منابع در دسترس و هماهنگی های زیاد جهت کسب توافق جهت بازدید دارد.
ترجمه و تالیف : سرای مدرس

ترجمه و تالیف : سرای مدرس
منابع:

– کتاب روش ها و فنون تدریس – دکتر منوچهر وکیلیان – انتشارات دانشگاه پیام نور 1388
– کتاب برنامه درسی و آموزش – ترجمه دکتر داریوش نوروزی و اکبر صالحی – انتشارات دانشگاه آزاد 1381

بدون نظر

نظر خود را وارد کنید.

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.