جستجو

post

زبان بدن ( بخش چهارم: تاثیر چهره مدرس /استاد در تدریس)

زبان بدن ( بخش چهارم: تاثیر چهره مدرس /استاد در تدریس)

در ادامه موضوعات ارائه شده در خصوص اهمیت زبان بدن در تدریس، قصد داریم در این نوشته، به اهیمت و تاثیر چهره مدرس حین تدریس بپردازیم. حرکات صورت و چهره مدرس حالات نوآورانه ای را با بهره گیری از اندامی مثل چشم، دهان، ابرو ، پیشانی و چانه ایجاد می کند که تاثیر چشم را در مقاله ای خدمتتان ارائه داشتیم و در این متن قصد داریم به طور خلاصه و مفیدبه سایر موارد دیگر اشاره کنیم.

حتما بارها با این جمله ها برخورد کرده اید که از چهره طرف همه چیز مشخص بود یا از چهره ات همه چیز را میشه خواند. بله درسته. چهره نیز یکی از قسمت های مهم در زبان بدن می باشد که با حالات مختلف، معانی گوناگونی خواهد داشت. این معانی بسیار زیاد است لیکن بیشتر آن بدین شرح خواهد بود:

با رعایت نکات زیر ، مدرس از چهره خود به خوبی در حین تدریس استفاده کرده و ارتباط بهتری با فراگیران ( کارکنان ) در برگزاری آموزش های سازمانی ایجاد خواهد کرد.

1- با چهره خندان وارد کلاس آموزشی شوید .

همیشه اولین برخورد تاثیر زیادی بر مخاطب دارد. این موضوع در تدریس اهمیت بیشتری خواهد داشت . اولین برخورد مدرس با فراگیران و مخصوصا فراگیران بزرگسال سازمان ها، حتی می تواند طول یک دوره آموزشی چند روزه را تحت تاثیر خود قرار دهد.
بنابراین توصیه می شود که مدرسین با چهره ای خندان و گشاده وارد کلاس شده که این حالت موارد زیر را خاطر نشان خواهد کرد:
1-1- مدرس، شاد، پر انرژی و آماده برای تدریس می باشد.
1-2- اعتماد به نفس مدرس را نشان می دهد.
1-3- حاکی ازآمادگی مدرس در برقراری ارتباط و پذیرا بودن صحبت های فراگیران دارد.
1-4- متقابلا حس و انرژی خوبی را برای فراگیران ایجاد می کند.

2- در حین تدریس از جهره خندان در بیان مطالب و بازخوردها استفاده کنید.

چهره خندان و شاد از حالات غیر کلامی بسیار تاثیر گذاری است که نه تنها درهنگام ورود، بلکه به عنوان پیش زمینه اصلی برای جذب فراگیران و فراهم کردن محیط مناسب یادگیری می باشد.
2-1- سخنرانی و بیان مطالب با چهره خندان ، تاثیر یادگیری را در فراگیران دوچندان می کند. با لبخند شما ،مخاطبین نیز لبخند می زنند.
2-2- هنگام دادن بازخورد به فراگیران و مخصوصا در مواردی که مدرس قصد دارد اصلاحاتی در بیانات فراگیر انجام دهد، چهره خندان تاثیر بیشتری در قبول موضوع توسط فراگیر را دارد.
2-3- مدرسین می بایست در بهره گیری از این تکنیک به موقع ، منطقی و با حفظ تعادل استفاده کنند زیراکه خنده بیش از حد کنایه از تمسخر یا عدم تسلط و اطمینان مدرس برداشت می شود.
2-4- هنگامی که خیلی مطمئن نیستید یا اشتباهی کردید لبخند نزنید.
در این عکس استادی را مشاهده می کنید که با حالتی خندان و راحت، ارتباط غیر کلامی خوب و صمیمی را ایجاد کرده است.

3- درهنگام پرسش و پاسخ چهره ای متفکرانه به خود بگیرید.

در زمان پرسش و پاسخ با چهره ای متفکرانه به فراگیران خود نشان دهید که موضوع برای شما اهمیت داشته و با مکث چند لحظه ای ایشان را قانع کرده اید که در خصوص موضوع فکر کرده و پاسخی به جا می دهید که این درصد پذیرش را در مخاطبین بیشتر خواهد کرد.

4- عبارات باید با حرکات صورت مدرس انطباق داشته باشد.

وقتیکه مدرس/ استاد، در خصوص موضوعی صحبت می کند بهتر است حالات صحبت مدرس در چهره ایشان بازتاب داده شود. برای مثال چنانچه راجع به موضوعی هیجان انگیز صحبت می کنید این هیجان بهتر است در صورت مدرس دیده شود.

5- از ابروهای خوب برای رد یا تائید موضوعی استفاده کنید.

استفاده از ابرو در حین تدریس بهتر است با کلام همراه باشد؛ زیرا که استفاده بیش از حد و به تنهایی می تواند جنبه بی اعتنایی از طرف مدرس داشته باشد.
حرکت دادن ابروها به شیوه ای طبیعی، می تواند یک عنصر مهم در برقراری احساسات باشد. جنبش ابرو مختلفی با خشم، تعجب، شور، شادی و ناراحتی وجود دارد.

بدون نظر

نظر خود را وارد کنید.

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.