جستجو

post

زبان بدن مدرس( بخش پنجم: تاثیر شنیدن  خوب در تدریس)

زبان بدن مدرس( بخش پنجم: تاثیر شنیدن خوب در تدریس)

در ادامه موارد ارائه شده در خصوص اهمیت زبان بدن در تدریس از جمله تاثیر چهره استاد در تدریس، قصد داریم در این متن به اهمیت و تاثیر شنیدن در تدریس بپردازیم.
حتما بارها شنیده اید که می گویند درست شنیدن به اهمیت درست پاسخ دادن است و اگر درست بشنویم می توانیم درست پاسخ دهیم یا اینکه نیمی از جواب در سوال است و با شنیدن کامل سوال می توان جواب درست تری ارائه کرد.

این شنیدن دقیق در تدریس که موضوعی تعاملی بین مدرس و فراگیر می باشد اهمیت دوچندان پیدا می کند و مدرس می بایست یک شنونده فعال باشد و به شنیدن به عنوان یک مهارت توجه داشته باشد و سعی کند این مهارت را در کنار سایر مهارت ها ارتقا و رشد دهد.
.
خواندن : 4 درصد
نوشتن : 11 درصد
صحبت کردن : 22 درصد
شنیدن : 63 درصد

همانطور که مشخص است ما در برقراری ارتباط بیشتر گوش می کنیم. اما سوالی که اینجا مطرح است :

آیا بطور موثر گوش می دهیم؟

جالب است بدانید، علی رغم اینکه ما بیشتر می شنویم، ولی اکثر مردم فقط با 25 درصد بهروری، گوش می کنند.
کیت دیویس در کتاب خود با عنوان رفتار انسان در کار می نویسد که شنیدن کار گوش ها است ولی گوش کردن کار فکر است.
این گوش کردن در واقع همان گوش کردن فعال یا شنیدن فعال و موثر می باشد که دارای مراحلی است و باید یاد گرفت تا بتوانیم انجام دهیم.
گوش دادن شامل 5 مرحله می باشد : تمرکز و سنجش، تفسیر، ارزیابی (درک پیام فرستنده) ، پاسخ دادن و حفظ کردن .

یک مدرس / استاد خبره به خوبی می داند که شنیدن با گوش دادن فعال بسیار تفاوت داشته و می تواند نقش بسزایی در تدریس او در دوره های آموزشی سازمانی داشته باشد.
لذا دانستن نکات ارائه شده زیر می تواند مدرس (استاد) را به یک شنونده فعال تبدیل نماید که قطعا، به برقراری ارتباط او با فراگیران و افزایش توجه ایشان به موضوعات آموزشی نقش بسزایی خواهد داشت:
1- به گفته های فراگیران به دقت گوش کنید
2- بی اعتنایی نکنید
3- خوب گوش کردن= پاسخ مرتبط دادن
4- خوب گوش کردن= افزایش حس اعتماد فراگیر
5- صحبت افراد را قطع نکنید.
6- اهميت درست گوش کردن به اندازه درست صحبت کردن است
7- گوینده (فراگیر) را تائید کنید:
این کار را بعد از شنیدن کامل سخنان ایشان با انجام حرکت سر ، لبخند ، پاسخ شفاهی و تماس چشمی یا تکرار صحبت هایش انجام دهید.
8- مدرس ذهن خود را باز نگاه داشته و آماده است که هر سخنی را از فراگیران دریافت کند.حتی سخنانی که با ایده،نگرش و اعتقادات تخصصی او در تضاد می باشد.
9- مدرس (استاد) می بایست به قصد درک کردن گوش دهد نه به قصد پاسخ دادن. درحین شنیدن، مدرس نباید به دنبال تهیه جواب باشد بلکه اول سخنان فراگیر را تحلیل و درک کرده و سپس پاسخ دهد.
10- قبل از گوش دادن کامل به سخنان فراگیر ، هیچ گونه قضاوتی نکنید.

نکته:

برای اینکه به عنوان یک مدرس حرفه ای، بتوانید مهارت گوش کردن فعال را در خود تقویت کنید می بایست بارها همین حداقل موضوعات ارائه شده را در خارج از کلاس و حتی در گفتگوهای دوطرفه با دوستان و آشنایان خود تمرین نمائید؛ تا در کلاس درس به نحو مطلوب از آن استفاده کنید.

ترجمه و تالیف : سرای مدرس

منابع: slideshare.net – LANGEVIN (Learning Services) – ertebatmoaser.com – روزنامه دنیای اقتصاد.(شماره 4604)

بدون نظر

نظر خود را وارد کنید.

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.