جستجو

post

عوامل موثر در اجرای  موفق و اثربخش تدریس در سازمان ها

عوامل موثر در اجرای موفق و اثربخش تدریس در سازمان ها

قبل از اینکه  به عوامل  موثر بر اجرای اثربخش یک تدریس در سازمان ها بپردازیم ، باید اضلاع اصلی یک تدریس را بشناسیم تا بتوانیم عوامل متاثر از هر کدام را به صورت مجزا بر تدریس بررسی نمائیم.

شاید شنیده باشید که اضلاع اصلی تدریس شامل مدرس، دانش آموز و محیط آموزشی است. ولی این اضلاع در آموزش های سازمانی کمی تفاوت دارد و در واقع یک ضلع بیشتر می شود و بشرح زیر می باشد:

  • مدرس
  • فراگیر
  • محیط آموزشی
  • سازمان ( واحد آموزش + واحد در خواست کننده دوره)

هرکدام از موارد بالا بطور مجزا سهم قابل توجهی در انجام یک تدریس موفق دارند .

 

عوامل مربوط به مدرس

مدرس از عوامل اصلی در انجام اثربخش یک تدریس می باشد و ضرورت دارد موارد زیر را مورد توجه قرار دهد:

  • تهیه یک طرح درس مناسب بر اساس نیاز فراگیر
  • شروع کلاس با بیان مقصود و اهداف اصلی آموزش
  • توضیح برنامه دوره برای فراگیران
  • ارزیابی فراگیر یا شروع تدریس از قبیل پیش آزمون و سوالات شناختی
  • استفاده از نکات انگیزشی برای فراگیران
  • استفاده از روش های مطلوب تدریس در حین کلاس (سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی و…)
  • اعتقاد به اینکه کار  وی مهم ، مفید و موثر است و نتیجه ای مشهود در فراگیر دارد.
  • اعتقاد به اینکه تدریس وی می تواند نتایج مطلوبی را در سازمان ایجاد نماید.
  • عدم وارد کردن مشکلات شخصی خود به کلاس درس
  • بهره گیری از تجهیزات آموزشی مفید و متناسب با محتوای و هدف آموزشی
  • برقراری ارتباط موثر با فراگیران در حین تدریس
  • توجه به تک تک فراگیران از منظر یادگیری
  • استفاده از محتواهای آموزشی متناسب با نیاز فراگیر
  • بهره گیری از روش های متنوع ارائه محتواهای آموزشی جهت انتقال مفاهیم مثل پاورپوینت، فیلم، صدا ،تصویر و…
  • برقراری نظم و انضباط کلاسی در تعامل موثر با فراگیران
  • عدم پرداختن بیش از حد معمول به مسایل حاشیه ای و خارج از درس (سیاسی ،اجتماعی و… )
  • بهره گیری از شیوه های مناسب ارزشیابی باتوجه به اهداف آموزش

عوامل مربوط به فراگیر

فراگیر نیز عاملی مهم و تاثیر گذار در اثربخش بودن تدریس دارد و معمولا در آموزش های سازمانی به دلایل مختلفی از جمله مسایل مالی، تداخل زمان کار و آموزش ، توجه به آموزش های گروهی ، هزینه بالای کانون های ارزیابی ، فقدان نظام مدیریت عملکرد   و …  مورد بررسی جدی قرار نمی گیرد و سبب می شود تا فرآیند تدریس به نحو مطلوب و اثربخش تکمیل نگردد.

 لذا ضرورت دارد فراگیر جهت افزایش اثربخشی تدریس، شخصا به موضوعات زیر توجه نماید:

  • فراگیر نیازهای واقعی خود را بر اساس نیاز کاری به مدیر اداره و واحد آموزش اعلام می نماید
  • فراگیر در تنظیم طرح آموزش دوره مشارکت می کند
  • فراگیر ذهن خود را با مطالعه کلیات موضوع آموزش قبل از شروع دوره آموزشی آماده می کند.
  • آمادگی کامل فراگیر روز قبل از شروع دوره آموزشی(استراحت کافی،استحمام و …)
  • حضور به موقع و منظم در کلاس آموزشی
  • فراگیر بر اساس انگیزه و علاقه شخصی و کاری در کلاس درس حاضر می گردد.
  • عدم پرداختن به کار،ماموریت،مرخصی و سایر موارد اینچنینی در حین آموزش با انجام هماهنگی های قبلی با مدیر خود
  • عدم پاسخگویی به موبایل در حین درس
  • شرکت فراگیر در پرسش و پاسخ های هدفمند حین تدریس
  • پرسش و پاسخ های هدفمند از مدرس بر اساس موضوعات و مشکلات کاری
  • توجه فراگیر به کلاس و مدرس و عدم توجه به موضوعات حاشیه ای و خارج درسی
  • عدم وارد کردن مشکلات شخصی و بحث و جدل های همکاری در حین تدریس
  • مشارکت فراگیر در کارهای کلاسی و کارگاه های آموزشی متناسب با نیاز کاری خود
  • آمادگی کامل فراگیر برای شرکت در آزمون پایانی
  • درخواست کار از مدیر در محل کار بر اساس سرفصل های آموزش دیده در بازه زمانی مطلوب
  • فراگیر برنامه مشخص برای بازخوانی و مرور موضوعات آموزشی و بهره گیری از آنها در حین کار دارد.
  • فراگیر محیط کاری خود را برای تبدیل آموزش به یادگیری و عملکرد کاری به نحو مطلوب آماده می کند.
  • فراگیر بر اساس آموزش های طی کرده با همکاران خود در محیط کار تعامل لازم را انجام می دهد.

عوامل موثر در محیط آموزشی

عوامل مربوط به محیط آموزشی

محیط آموزشی نیز عاملی مهم و تاثیر گذار در اثربخش بودن تدریس و آموزش می باشد و معمولا به اندازه سایر عوامل تاثیر گذار دیگر به آن توجه چندانی نمی شود. بدین جهت ضرورت دارد تا قبل از شروع دوره آموزشی اقداماتی بشرح زیر مورد توجه قرار بگیرد:

  • فراهم آوری کلاس آموزشی متناسب با تعداد فراگیران
  • نور، دما و تهویه کلاس می بایست مناسب باشد.
  • در محیط کلاس نباید سر و صدای بیش از حد وجود داشته باشد.
  • جذابیت مطلوب محیط داخلی کلاس مانند رنگ مناسب درب و دیوار ، داشتن پرده های مناسب و زیبا،و سایر امکانات دیگر کلاس .
  • تهیه و تجهیز لوازم و تجهیزات آموزشی متناسب با اهداف آموزش
  • آماده سازی کارگاه ، آزمایشگاه یا شبیه سازها (شبیه سازی محیط واقعی کار)در صورت نیاز
  • هماهنگی و تجهیز محیط واقعی کار در صورت نیاز به انجام کار عملی
  • در صورت امکان دور بودن محیط آموزش از محیط کار (در مواردی که نیاز به انجام کار عملی در محیط کار نیست)
  • فضای داخل کلاس و چینش صندلی و میز متناسب با روش تدریس
  • تمیز بودن فضای آموزشی

مقالات مفید دیگر : آموزش و یادگیری و نیروی انسانی متخصص و ماهر

عوامل مربوط به سازمان

  • شناخت نیازهای واقعی فراگیر بر اساس نیاز واقعی ایشان درکار
  • آنالیز و بررسی شایستگی های سازمانی و شغلی برای شناخت دقیق شایستگی های فردی
  • ارزیابی های منظم و ادامه دار فراگیر
  • مشارکت فراگیر در تنظیم طرح آموزش دوره
  • آماده سازی ذهن فراگیران با ارائه کلیات موضوع تدریس قبل از شروع دوره آموزشی
  • همسطح بودن نسبی فراگیران در کلاس درس

Some Toughts (2)

  1. پاسخ

    […] مفید دیگر : عوامل موثر در اجرای موفق و اثربخش تدریس در سازمان ها و نیروی انسانی متخصص و […]

  2. پاسخ

    […] عوامل موثر در اجرای موفق و اثربخش تدریس در سازمان ها […]

نظر خود را وارد کنید.

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.