جستجو

post

روش تدریس حل مساله

روش تدریس حل مساله

از روش های تدریس نوین می توانیم به روش تدریس حل مساله اشاره کنیم.
در روش های تدریس نوین تمرکز بجای معلم بیشتر بر روی فراگیر معطوف می باشد و مدرس نقش تسهیلگر خواهد داشت و این فراگیر می باشد که با انجام یکسری از فعالیت های مرتبط با موضوع آموزش به یادگیری خود عمق می دهد.

روش حل مساله به بررسی پیرامون یک مساله می پردازد.
دراین روش مساله و موضوعی متناسب با اهداف آموزش مطرح می شود و فراگیران با طرح سوال و جمع آوری اطلاعات پیرامون مساله به نتایج لازم دست می یابند.


دراین روش معمولا مدرس با بیان نکاتی پیرامون مساله به طور غیر مستقیم فراگیران را با موضوع آشنا کرده و سرخط های لازم را به فراگیران ارائه می کند.
مدرس نقش تسهیلگر را خواهد داشت و باتوجه به گروه فراگیران این راهنمایی ها توسط مدرس می تواند کم یا زیادتر باشد.
دراین روش فراگیران از شنونده های غیر فعال گیرنده اطلاعات به حل کننده های فعال و خودآموز تبدیل می شوند و تدریس به سمت یادگیری سوق می یابد. به جای احساس کسالت ، دانش جدیدی را یاد می گیرند. یادگیری مبتنی بر مساله بر برخی خصوصیات مثبت دیگر همچون حل مساله ، دستیابی به اطلاعات ، و به اشتراک گذاری اطلاعات با دیگران ، کارهای گروهی و ارتباطات و غیره تأثیر می گذارد. حل مساله یک عمل آگاهانه و جدی برای نائل شدن به هدف اصلی که یادگیری کسب اطلاعاتی که مبتنی بر حقایق است، می باشد.

این روش دارای ویژگی های زیر می باشد:

1- مدرس بر اساس اهداف آموزشی و منابع در دسترس ، موضوع را انتخاب می کند.
2- کاربرد آموزش های سازمانی در کار به صورت عملی درک می شود.
3- فراگیران اعتماد به نفس بیشتری در پیاده سازی آموزش ها در محل کار کسب خواهند کرد.
4- با مشاهده روند کار ، سوالات احتمالی مطرح و نرخ یادگیری بیشتر می شود.
5- برقراری ارتباط موثر فراگیران با دست اندرکاران محل بازدید به جهت بهره گیری از تجربیات ایشان به صورت مستقیم در پیاده سازی موضوع در محل کار خود.
6- ارایه گزارش توسط فراگیران بعد از بازدید و گردش علمی

مقالات مفید دیگر : روش تدریس آزمایشی و روش تدریس گردش علمی

 

مزایای روش تدریس گردش علمی:

1- مدرس مساله را مطرح کرده و کمک به درک مساله توسط فراگیران می کند.
2- باتوجه به سطح فراگیران ، مدرس توضیحاتی در خصوص مساله ارائه می کند.
3- مدرس با همکاری فراگیران و گاها فراگیران بطور مستقل سوالاتی را در خصوص مساله مطرح می کنند.
4- فراگیر به جمع آوری اطلاعات پیرامون مساله و سوالات مرتبط می پردازد.
5- درحین مسیر جمع آوری اطلاعات ، سوالات احتمالی با راهنمایی مدرس مرتفع می گردد.
6- فراگیر راه حل های احتمالی را جمع اوری و بررسی می کند.
7- راه حل ها توسط فراگیران مطرح شده و با ارائه سوالاتی توسط مدرس ، راه حل های مرتبط تر انتخاب می شوند.
8- مدرس جهت نهایی شدن راه حل ها، گاها افراد را به گروه هایی تقسیم می کند.
9- گروه ها راجع به مساله در داخل یا خارج از کلاس بررسی کرده و نتایج خود را اعلام می دارند.
10-راه حل های نهایی با هدایت مدرس و انتخاب فراگیران قطعی می شود.
مثال:
مدرس در دوره آموزشی سرمایه گذاری ، مساله ای را با عنوان دلایل نوسانات ارزی مطرح می کند.
عنوان مساله : دلایل نوسانات ارزی
سوالاتی توسط فراگیران با هدایت مدرس مطرح می شود:
– آیا تحریم ها در نوسانات ارزی تاثیر دارد؟
– آیا عدم کنترل مناسب بازار داخلی در نوسانات ارزی تاثیر دارد؟
– آیا ایجاد روش های متمرکز مثل بورس و بازار متشکل ارزی در کنترل نوسانات تاثیر دارد؟
– منابع ارزی داخلی چه تاثیری در نوسانات ارزی دارد؟
تمامی چنین سوالاتی توسط فراگیران پاسخ داده می شود و دراین حین مدرس نیز با بیان سوالاتی دیگر بطور غیر مستقیم فراگیران را به ارائه پاسخ های بیشتر سوق می دهد و مدرس نقش تسهیلگر و مربیگری خواهد داشت.
راه حل ها بررسی و نتیجه گیری لازم انجام می پذیرد.
مزایای روش تدریس حل مساله:
– افزایش قدرت تفکر و استدلال در فراگیران
– افزایش حس اعتماد به نفس فراگیران
– ایجاد درک عمیقی از موضوع آموزشی و تسهیل در یادگیری
– افزایش انگیزه فراگیران به یادگیری به دلیل افزایش مشارکت ورزی
– تمرکز بیشتر فراگیر به موضوع آموزشی برای حل مساله
– افزایش حس مسئولیت پذیری فراگیران
چالش های روش تدریس حل مساله :
– مدرس باید مهارت بالایی جهت کنترل کلاس و طرح سوالات مرتبط داشته باشد.
– در کلاس های پرجمعیت کارایی کمتری خواهد داشت.
– در همه موقعیت ها نمی توان از این روش تدریس استفاده کرد.
– تخصیص وقت بالا به این روش

گرد آوری ، ترجمه و تالیف : سرای مدرس
منابع:
– https://www.researchgate.net
– https://uwaterloo.ca
– کتاب برنامه درسی و آموزش – ترجمه دکتر داریوش نوروزی و اکبر صالحی – انتشارات دانشگاه آزاد

بدون نظر

نظر خود را وارد کنید.

ایمیل شما نمایش داده نمیشود.